Kopers roekeloos in jacht op woning

Geplaatst op: 21-12-2015, 11:07:48

Huizenzoekers moeten oppassen dat ze geen overhaaste beslissingen nemen bij het kopen van een huis, nu de woningmarkt aantrekt. Doordat huizen in grote steden zeer gewild zijn en er snel beslist moet worden, komen ze in de verleiding om grote financiële risico’s te nemen.

Daarvoor waarschuwt Vereniging Eigen Huis. „De huizenjacht is in de grote steden weer helemaal geopend”, zegt woordvoerder Hans André de la Porte. „Dat betekent dat huizen in populaire wijken soms zo geliefd zijn dat er niet eens een advertentie op sites als Funda aan te pas komt: makelaars regelen het onderling.”

Financiering

De vereniging merkt dat potentiële kopers een huis soms zo graag willen, dat ze een voorbehoud van financiering achterwege laten. „En dat is natuurlijk niet slim. Stel dat een hypotheek toch niet rondkomt en de koop niet doorgaat. Dan kun je in heel grote problemen komen, met boetes die oplopen tot tienduizenden euro’s.”

De La Porte kent veel verhalen van gehaaste kopers die hun reserves moesten aanboren toen een hypotheek toch niet werd verstrekt. Waardoor er geen geld meer is voor de verhuizing en de inrichting. „Daar krijgt men achteraf geheid spijt van. Kortom: laat je niet onder druk zetten om snel een koopbeslissing te nemen. Een nieuwe woning mag geen financiële gevangenis worden. De les die we van de crisis hebben geleerd, is: houd vast aan je reserves.”

Vereniging Eigen Huis ziet het consumentenvertrouwen maandelijks toenemen.

Bron: www.dft.nl van 21 december 2015.